HTML

ChPh

Minden ami történik -- Autók - számítástechnika - emberek - politika - gondolatok - tanácsadás vállalkozásoknak

Friss topikok

Autó tuNNing

2008.07.10. 22:16 :: ChPh

Hm, az igazi hozzáértő már tudja miről lesz szó. A helyesíró világbajnok, meg kijavít, hogy nem tuNNing, hanem tuning. Nos igen, igaza is van. Akkor miről is van szó?

Először is segítségül hívom a wikipediát:

Tuning
A szó jelentése: Hangolás, Finomítás

Többnyire gépjárművek, illetve egyéb eszközökre alkalmazzuk a tuning szót, akkor, ha fent említett jelentéssel élve, finomítunk, hangolunk valamit. Bár most inkább a gépjárművek átalakításáról fog szó esni azon belül is a tuNNingról. Direkt írom így. Mert ezek sosem voltak igazi tuningok, illetve azok, de szörnyűek. Az tény, hogy kis hazánk polgárai fura lények. Először is árérzékenyek. Másodszor magamutogatóak. Harmadszor mindig tovább nyújtózkodnak míg a takarójuk ér. Negyedszer, kissl ízlésficamosak, hjah van ez így. Ugye a  szépség relatív szokták volt mondani. Ez így is van. Nálunk a Fast & Furious széria hatására kezdtek tömegesebben elterjedni. Létrejött a carstyling.hu weboldal, ami hazánk népes tuningőrülteit kezdte tömöríteni. Természetesen megjelent ott is Árpi kalandjai jókat röhögtünk rajta. Sajnos azóta akadtak követői, ha nem is ennyire brutálisan, de hétköznapi jelenségről van szó. Sokan nem értik, hogy miért tiltják nálunk a tuningot (illetve nehezen engedélyezik). Nézzünk pár tipikus tunningot:

1. ültetés: ez az amikor az autó gyári hasmagasságát valamilyen módszerrel kisebbre vesszük. A legjobb, ha az autó gátlóit és rugóit egyszerre valami márkás "sport" verzióra cseréljük. A kicsit olcsóbb, ha csak a rugókat cseréljük és az ÉLETVESZÉLYES amikor vágunk a rugókból, vagy melegítjük őket.

2. fények: amikor az autó fényeit megváltoztatjuk. Az egyik profi csere, ha mondjuk a normál lámpánkat cseréljük egy profi (tehát automata állítós és fényszórómosós kit) xenon szettre. Az olcsóbb, ha csak az izzókat cseréljük, vagy nem autómata xenon szettet teszünk be. Ezek lehet jól világítanak, de kérdeztük már a szemből jövőt? És az életveszélyes, amikor mondjuk csak helyzetjelzővel közlekedünk és ez a helyzetjelzőizzó le van cserélve kék színűre (brutálabb tuNNerek barnát vagy feketét használnak :D:D) és így NEM LÁTSZIK az autó, de cool, nagyon. A zavaró kategóriába tartoznak, az össze-vissza felszerelt ledek és neonok.

3. kinézet: hát egen, ez már nem feltétlenül tartozik veszélyes kategóriába, mint ízlésrombolóba, de azért akad. Az egyik leggyakoribb dolog, hogy túl széles felnit vesz az emberke, arra nem gondol, hogy egy útegyenletlenségnél beleér a kasztniba és akár borulhat is....

4. kipufogó: ez ha nem is életveszélyes, de veszélyes és irdatlan idegesítő tud lenni, ha nem szakszerű a tuningja. Veszélyes, mert sok agyas kidobja belőle a katalizátort, mert az mennyire visszafoly (ezzel jobb esetben nyer plusz két lóerőt, de a többi idiótasággal már elvesztett 10et). És ezt tetézi azzal, hogy kiveszi valamelyik dobot. Olyan hangjuk van, hogy képtelenség este nyitott ablaknál aludni. Mellesleg ez a fajta tuning a motorosoknál a legnépszerűbb, ott több értelme van, de sajnos a zajszennyezésük emberfeletti.

Pár ismerősömmel, akiknek köszönhetem is a blogot, megfogalmaztuk(ták, vagyis egy valaki, Vik :D) ezt a tuNNer irányzatot:

"A StreetuNNing egy tuningirányzat, ami a világ minden országára visszavezethető, és már Magyarországon is vannak követői (tuNNerek, keménymag: vértuNNerek). Ebben a stílusban épült autók - rendszerint - acél, Alessio, Tesco-s felniken gurulnak. Nagyon ballonos gumikkal, durva bojlerekkel, szigorúan giccses karoszszériával (aluszárny, M3-as tükör, lexus-optik lámpa, csirkerács, neon, led a minimum). Ezek a gépek néha átesnek egy bojlerkúrán, ahol a sok bojler és a jelek/emblémák mellé nonfiguratív ábrákat, japán/kínai jeleket és sok csirkerácsot tesznek, valamint az esetleges ültetést eltávolítják. Tiszta, sallangmentes aluszárny, csirkerács, brutális bojler ültetés nélkül. Ez a legszebb."

Hát igen, ezek már ízlésficamos, dolgok. Ami mellé sajnos jár egyfajta kihaénnem viselkedés, vezetési stílus. Nyomjuk mint állat, hagy szóljon.

Ezeken kívül már csak tényleg az igazi tuNNing kérdések vannak:

k: van egy 1.0 corsám, szeretnék turbót rá
v: semmi probléma, olyan másfélmillióból meglehet
k: de Béla (vagy haverom) azt mondta neki 300ból megvolt
v: jah, akkor biztos a csomagtartóba tette
k: ne hülyüljetek már....
és itt meg is állhatunk. Emberkék hada azt gondolja, hogy van egy autó, arra tesz egy turbót és akkor minden rendben van. Arra persze nem gondol, hogy a fél autót ki kell cserélni (leginkább a féket és a futóművet), nem. Persze, ha valakinek már turbós autója van, az csak csavar a turbónyomáson. De az ugye már smafu, hogy féket is cserélni kellene, mert megállni már minek. És ugye ha csak ennyi, akkor az autó szíve (gyk. motorja) kicsit korábban hal. Pláne akkor, ha beszáll nyomja neki, majd megáll kiszál és leállít....

de ezt lehet tovább ragozni, fogom is...

(az írásért köszönek, Carlosnak, Viknek, Blindnek, Gizmonak, SVnek, Jocinak, Bandinak, HobiZolinak, Shadoannak és kihagyhatatlanul Anitának :) p$ :D)

 

2 komment · 1 trackback
Címkék: autó tuning tunning
comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása