HTML

ChPh

Minden ami történik -- Autók - számítástechnika - emberek - politika - gondolatok - tanácsadás vállalkozásoknak

Friss topikok

Tuning világ - BMW E36

2009.01.31. 07:25 :: ChPh

Tuning világ címmel sorozatot indítottam, mellyel célom az, hogy bemutassak pár olyan autót, ami igazán minőséget képvisel kis hazánkban. Az első részben egy Audi A4 szerepelt. A mai alanyunk, mint a címből is kiderül egy BMW, az E36-os kódjelet az 1990 és 1998 közt készült 3-as sorozat kapta (Ma E90-nél jár a széria). Tulajdonosának ezelőtt egy E30-a volt, no az sem gyári állapotban. Elsődlegesen tehát az E36-ost boncolgatjuk, de igyekszem kitérni 1-1 igazán jó részletére az E30-nak is.


E36Honnan jött ez a késztetés, hogy ezt a gyárilag is szép autót így teljesen átépítsed?
A kérdés jó. Igazából nem szeretem a tömegcikkeket, jobban érzem magam, ha valami olyasmivel közlekedem, ami a személyes ízlésvilágomat tükrözi.

Miért pont ezt az autót?
Kombi e36ot akartam, de vagy túl lepukkant volt, vagy túl csillagászati árat kértek érte. Egy hibátlan autót meg nem túl szívesen vág szét az ember. Olyat kerestem, ami műszakilag hibátlan, de nem tökéletes. Ezt találtam. ÉS hogy miért e36? Az e30 után logikus lépcső. Nem szeretnék egy 3as szériát sem kihagyni :)

Tehát ezelőtt egy E30-od volt, ma már nevezhetjük kultikus autónak, miért cseréltél, miközben már az sem gyári állapotú volt? E30
Úgy éreztem, azon az autón már nem nagyon tudnék mit változtatni, elért egy számomra közel végleges formát. Az autó átépítése nagyobb örömöt jelent, mint utána a használata ( ezért is építem át minden télen az autóimat ). Magával az e30-al semmi bajom, örök forma. Lehet valamikor ismét nekiállok egynek :)

Minden egyedi ötlet, vagy van aki segédkezett? Esetleg egy másik autóról koppintások?
Egy az egyben nem veszek át általában semmit más autókról, ha valami ilyesmi szóba kerül, az is módosítva (lásd sárvédőszélesítés az e36on). De nagyrészt próbálok valami egyedit kitalálni minden alkalommal.

Sokan elítélik a tuningot, mert nem biztonságos, szerinted is?
Itt kettéválasztanám az igényes, bevizsgált alkatrészeket felhasználó tuningot, és a sufniban valamit összetákoló emberek által végzett módosításokat. Ha egy műbizonylattal rendelkező alkatrészt építek az autómba, semmivel nem érzem balesetveszélyesebbnek, mint a gyárit, sőt. esetenként (stabilabb futómű, komolyabb fék, stb.) még túl is szárnyalhatom biztonság tekintetében a gyárit. A jelenlegi autómnál fontos szempont volt, hogy a felhasznált alkatrészek minőségi darabok legyenek, így nem érhet meglepetés.

Sokan akik tuningolnak járnak gyorsulási versenyekre, te jársz?
Soha nem vonzott a gyorsulási verseny. Összesen ha 4 alkalommal voltam ilyen rendezvényen, akkor is vagy kiállítóként, vagy nézőként. Tévedés ne essék, ez nem azt jelenti, hogy inkább az utcán élem ki magam. Elég nyugodt, és szabályosan közlekedő sofőr vagyok. Ha a rendőr meg akar büntetni, úgyis addig keres, amíg valamit nem talál, de igyekszem erre minél kevesebb lehetőséget hagyni :)

Illegális gyorsulásra is?
Oda meg főleg nem. Soha nem voltam, és nem is valószínű, hogy elmegyek. A hangulata mondjuk biztos jó….

Vannak kiállítások, oda szoktál járni?
Még szép :) Inkább kiállításra való az autóm, mint versenyezni. Jobban is érzem ott magam.

Kiállították-e már az autódat, és ha igen nyert-e díjat?
Igen, szoktak is hívni kiállítani. Az e30 a 9 év alatt mindössze 1 díjat hozott (közben a jelenlegi tulaj 2008 nyarán 1 hónap alatt többet nyert vele), az e36 sokkal jobb eredményekkel büszkélkedhet, ahol neveztem, ott nyert is díjat.

Hangnyomás versenyeken, vagy hifi versenyeken vett-e részt az autód?
Fontosnak tartom a minőségi hifi meglétét, de sem hangnyomás, sem SQ versenyre nem nevezném. A nagy hangnyomás nem célom egy rendszer megépítésénél. Persze szeretem ha nagy teljesítményű cucc van az autóban, de ez inkább csak a rendszer dinamikatartománya miatt. Annyit viszont nem szánok rá, hogy egy SQ versenyen eredményesen szerepelhessen. Anno az e30-al indultam kipufogó hangnyomás versenyen 2 alkalommal, de az más kategória, a hifihez semmi köze :)

Mi az ami a legjobb ötleted az autóban?
Ez nehéz kérdés. Szeretem a futóművet, mert a show jelleg mellett is használható az autó, a felniket (mert Mercedes felni nem gyakori BMW-n, de mégis hibátlanul beleillik az összképbe), a csomagtér laminált padló alja is elég meglepő…Igazából nem tudok egy konkrét részletet kiemelni…Az autó összességében tetszik.

És az E30-ban?
Ha nagyon ki kell valamit választani, akkor a színe…de igazából itt is a teljes autó az, ami tetszett, ill. tetszik.

Mi az ami a legrosszabb ötlet, vagyis, amit kigondoltál, megcsináltál, de egyértelműen nem tetszik megvalósítva?
Olyan nincs :) Ha nagyon akarok ilyet keresni, azt mondanám, az első lámpák képen tetszettek. Amikor beszereltem a még gyári autóba, nagyon téves választásnak tűntek, de ahogy a motorháztető átalakult, rá kellett jönnöm, hogy jó választás volt.

Mik a közeljövőbeni tervek?
Kicsit finomítani akarok a külső megjelenésen, néhány kényelmi extra beszerelésén töröm még a fejem, valamint a jelenleg kissé gyengécske motor az ami egy erősítő kúrán fog átesni.

Magad csinálod a változások nagy részét, vagy segítséggel, vagy profikra bízod?
A spoilerek átfaragása saját munka, a hifi beszerelése, és a motorátfaragás is. A kárpitos, kasznis és fényező munkákat mindig profikra bízom, már csak a minőség miatt is. Az autó szét-össze szerelése az átépítés alatt szintén a saját kezem munkája.

Úgy tudom, hogy az E30-ba befaragtál egy turbót saját kezűleg, igaz-ez? (És ha igaz, nagy munka volt?)
Jól tudod. Amikor elkészült, talán a második turbós 4 hengeres volt az országban.Azóta kicsit elszaporodtak. Mivel sok ilyen motor nem volt az országban, nem lehetett összelesegetni a megoldásokat, de szerencsére egy nagyon jó barátom (aki mellesleg az elektronikus részét csinálta a motornak) sokat segített, mivel ő a saját autóján már sok dolgot kikísérletezett. Ennek ellenére az én motorom nem egy sima másolat lett, sok egyedi megoldás került bele….

Volt-e már olyan amiről lebeszéltek?
Nem emlékszem ilyenre, de attól még lehet hogy volt. Sacc 2003 óta építgetem az autóimat, millió és egy ötlet fordult meg azóta a fejemben, ennek csak töredéke került megvalósításra. Van ötlet, amit későbbre tartogatok :) Esetleg amit itt megemlíthetek: az első időben a családom próbált lebeszélni arról, hogy ennyi pénzt és időt fordítsak egy autóra, de az utóbbi években (hogy látják az eredményét) felhagytak ezzel.

Volt-e olyan amire rábeszéltek?
Nem nagyon hagyom magam. Nem ugrom azonnal fejest egy ötletbe, igyekszem az interneten képeket keresni hasonló módosításokra, vagy pl. valami Photoshop szerű programmal megnézem milyen is lenne az adott ötlet.

Ha egy kezdő tuner tanácsot kérne tőled az autója átalakításához, mit mondanál neki?
Kezdje a tuningot egy sportfutómű vagy rugószettel valamint értelmes méretű kerekek beszerzésével. A spoiler esetleg ezek után jöhet, de sok esetben ezzel csak rontani lehet az összképen. Érdemes valami szolídabbat választani (persze ez az én véleményem). Hogy pontosan mit is építsen az autójába ill. autójára, így általánosságban nehezen megmondható, autótípustól is sok függ, minek mi áll jól. De egy normális felni (most nem a 14” helyett 15” felszerelésére gondolok) és ültetés az alap, utána erre lehet építkezni, ha szükséges.

Nagyon köszönöm az interjút :) Még néhány kép :)

Az E30 belseje

Az E36 belseje

Csendélet :D

Hátulról

 

Társaságban

  

Újabb képek:

Tuning világ sorozat:
1. Audi A4
2. BMW E36
3. Lotus Elise S2

6 komment
Címkék: bmw autó tunning e36 tuning világ
comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása